03. 7. 2024 / 11:23
V seriálu „5 a 5 je aneb O životě v Jeseníku“ vám představíme vybraná témata, která ovlivňují rozhodování o budoucím rozvoji našeho města při tvorbě nového strategického plánu. V prvním dílu se podíváme hned na dvě najednou.
Slova „blízko“ a „daleko“ vlastně ukazují na jednu z nejsilnějších stránek města – komunitní život – a taky jednu z největších slabin – bariéru, kterou je poloha a nedostupnost Jeseníku. Co o tom víme?
62 % lidí se
podle dotazníků
spokojenosti cítí být
součástí města Jeseník.
Když jsme se o městě bavili s vybranými osobnostmi nebo diskutovali na odborných platformách, síla komunity a aktivní spolkový život zaznívají velmi často.
V Jeseníku je velký počet aktivních spolků a komunit – není to jen tvrzení, aktivních spolků ve městě je 211. Podle indexu sounáležitosti analýzy Obce v datech, kde Jeseníku patří první místo v konkurenci všech českých měst (2024), je v Jeseníku nejvíce spolků a zájmových sdružení v přepočtu na počet obyvatel.
Aktivní společenský a kulturní život opravdu funguje, místní si chválí oživení v posledních zhruba 10 letech, které mj. přineslo nové nebo nově pojaté akce typu restaurant day, tvořené komunitami „odspodu“.
Aktivní jsou nejen mladí (rada studentů), ale i senioři (rada seniorů), nebo sousedé (sousedská setkání).
Pro 62 % respondentů dotazníkového šetření při tvorbě strategického plánu (květen 2024) je Jeseník městem, jehož se cítí být součástí a město pro ně není anonymní.
„Ve městě je všechno blízko, všechno je po ruce“
Slovo „blízko“ se v případě Jeseníku váže i k mobilitě a dopravě, která je jinak spojována spíš se slovem „daleko“ – Jeseník je totiž bezesporu městem krátkých vzdáleností:
Ve městě je všechno blízko, všechno je po ruce, lidi v Jeseníku jsou zvyklí chodit pěšky.
Na pohybu po městě se z necelé poloviny (46 %) podílí pěší a cyklistická doprava, přibývá bezpečnostních prvků na přechodech, rozšiřuje se síť cyklostezek, přibývají elektronabíječky pro elektrokola. Ale je na čem pracovat, ať už se jedná o chodníky nebo další bezpečnější přechody.
Jeseník je vlastně ideálním městem pro neautomobilovou dopravu – jako přívětivé pro pěší hodnotí město 85 % respondentů ve zmíněných dotaznících spokojenosti, přes 60 % respondentů považuje Jeseník za přívětivý pro kola.
S důrazem na alternativní druhy dopravy byl zpracován i Plán udržitelné městské mobility (opět participativním způsobem), který navrhuje desítky opatření, jak město zpříjemnit lidem a přirozenému pohybu mimo podvozek na čtyřech kolech.
Co se aut týče, na nejfrekventovanějších dopravních tazích ve městě denně projede i přes šest tisíc automobilů – jsou to logicky místa, kde je z tohoto důvodu největší zátěž hlukem a emisemi znečišťujících látek.
Více aut znamená také větší vytížení parkovacích míst převážně v sídlištní zástavbě.
Pojem „daleko“ už s sebou nese mnohem méně pozitivních emocí a vlastně i faktických poznatků. Lidé považují odlehlost Jeseníku za bariéru dalšího rozvoje:
Odlehlost Jeseníku od dalších městských center a vzdálenosti – faktické i časové – které je nutné absolvovat na cestách do Olomouce, Prahy nebo vlastně kamkoliv, vnímá většina lidí jako bariéru rozvoje města – odrazuje investory, potenciální další rozvoj apod., brání rozvoji cestovního ruchu, znesnadňuje místním dojížďku za studiem, prací, kulturou a nákupy.
Zejména mladí odjíždějí
z města za studiem a za
prací, „domů: to pak mají
daleko.
Poloha a odlehlost Jeseníku je také jedním z důvodů, proč zejména mladí lidé odjíždí z města za studiem a za prací a „domů“ to pak mají daleko. Stěhováním a přirozeným úbytkem obyvatel se město zmenšuje, za posledních 10 let o 8,3 %, tedy 960 lidí, a také stárne – průměrný věk se za 10 let zvýšil o tři roky na 46 let.
Pohyb po městě tvoří nejvíce vyjížďka za prací a do školy. Třetím nejčastějším důvodem pro pohyb po městě jsou volnočasové aktivity, zábava, sport nebo aktivní odpočinek.
Daleko to možná místní lidé mají k lidem odjinud nebo obecně neznámu – v rozhovorech s místními opakovaně zaznívá, že je většina z Jeseničáků spíše uzavřená, brání se změnám, novinkám, bojí se neznámého, což se v důsledku projevuje například v diskuzích o tématech, jako byla například 5G síť, uprchlíci apod.
Jedním z pozitivnějších efektů je to, že v Jeseníku jsou lidé zvyklí za vším cestovat, hodina dojížďky vlastně není žádná doba.
Možná ale může být odlehlost Jeseníku z jiného pohledu i přidanou hodnotou – jedním z faktorů, který uchová město v srdci přírody, a zároveň bude lákat do Jeseníku lidi odjinud, kteří klid a přírodu hledají. Kteří třeba pracují v oborech, které umožňují práci na dálku. Protože je Jeseník „onlajn“, nic tomu vlastně nebrání. Tedy možná kromě bydlení, ale o tom zase jindy.
Všechna témata spojená s „blízko“ i „daleko“ vezme v potaz návrh priorit a projektů, které nyní vzniknou při tvorbě strategického plánu města.